22. jan. 2010

Hva er en by?

Hva kjennetegner egentlig en by, og finnes det en definisjon på hva en by egentlig er?
Jeg tar saken i egne hender.


Skudeneshavn - en by?

Hva kjennetegner en by? Mer enn 100 innvandrere, mer enn 5 frisørsalonger, en flyplass med mer enn 1. bagasjebånd (haha, Haugesund), postkontor, eller minimum en snuskete kebabsjappe? Si det..

A-magasinet (dvs: Aftenpostens fredagsbilag) har idag en interessant og leserverdig artikkel om at det blir stadig flere byer i Norge, og i den anledning har de besøkt to relativt nye norske byer; nemlig Brumunddal og Moelv. Bare det å høre ordet Brumunddal gir enn en eksotisk følelse.. Før var det de høye herrer i Oslo som bestemte om et sted var verdig tittelen by eller ikke, men nå er det tettstedene selv som bestemmer om de skal tittuleres som by eller ikke.

Er det status å kalle hjemstedet sitt for en by? A-magasinet kan fortelle om en nordnorsk prestisjeduell. Da Honningsvåg ville bli by, noe som hadde gjort dem til verdens nordligste by, så protesterte Hammerfest heftig. Og det var da ikke rart, en lar jo ikke tittelen "verdens nordligste by" gå fra seg uten videre.. Stortinget bestemte i 1996 at en kommune måtte ha over 5 000 innbyggere for å kunne huse en by (smell, der gikk ideen om Kvitsøy by regelrett i dass..).

Byer før og nå

Det er på sin plass å kikke litt på hvordan bylandskapet (oi, kult ord) så ut før og etter Stortingets vedtak i 1996, for det er virkelig store forskjeller. Før 1996 så var det 46 byer i Norge, kanskje vi kan kalle dem "de skikkelige byene?. Etter 1996 har byene kommet tett som hagl, og her er mange av de nye selverklærte byene:

Kolvereid, Langesund, Kopervik, Stord, Verdal, Svelvik, Hokksund, Sauda, Jørpeland, Askim, Åkrehavn, Fagernes, Skudeneshavn, Mysen og Leknes.

Nå har jeg, som mer en gjennomsnittlig interessert i geografi, hørt om de fleste stedene, men oddsen er vel ikke akuratt stor for at mange av Norges innbyggere faktisk aldri har hørt om mange av disse byene?..

Jeg må innrømme at det er noe rart å skrive om byer og bystatus når jeg selv kommer fra Norges minste kommune, arealmessig, men i og med at jeg for tiden bor i Norges største by (for deg som er geografisk blåst: Oslo), så gir det allikevel mening.

Og det er også noe merkelig at nabokommunen til Kvitsøy, nemlig Karmøy, har hele 3 (!) byer! Med all respekt: det er noe komisk over det hele! La oss ta Karmøy som eksempel. Når jeg tenker på en by, så tenker jeg at det er et stort område med handlegater, forskjellige bygninger og mange mennesker, og selvfølgelig: forskjellige bydeler. Men når jeg tenker meg om så tar det vel ca 1 minutt å kjøre gjennom Skudeneshavn.. Og Åkrehavn, eller Åkra, som de fleste sier, er du forbi før du får sagt ei-pylsa-me-rubbel-og-rakje.
Og la oss ikke glemme Kopervik. Byen (?) som jeg kun forbinder med et skilt, en folkehøyskole og annet hedenskap.
Nå tenker sikkert alle at dette er et korstog mot Karmøy fra en bitter og forblåst holmebeboer, men der er feil, for sannheten er at jeg synes både folka og øya er bra.
Men; 3 byer? Nei, sorry, jeg klarer ikke å tenke i de baner.

Urbane fordeler?

Tilbake til A-magasinets reportasje fra (byen) Brumunddal. En lokalpolitiker, faktisk selveste ordføreren i Ringsaker kommune, uttaler at "vi er Prøysen-kommunen, og er veldig stolte av bygdekulturen vår. Men likevel ser vi at vi må satse mer på Brumunddal og Moelv, ikke minst for å få unge mennesker til å bli eller komme tilbake hit. Bystatusen skal bli noe mer enn et jippo."

Det er ingen hemmelighet at distrikts-Norge sliter med fraflyttning. Mange foretrekker å bo i en by. Mange flytter selvsagt av praktisk og til dels naturlige grunner, som f.eks grunnet studier. Men kommer bygdeungdommen tilbake? I stor grad ikke. Dessverre.

For de lokale - og for oss andre - føles det sikkert noe komisk og merkelig å kalle et sted for en by bare for å ha bystatusen, men om det er det som skal til for å få unge til å bli, og ikke minst; komme tilbake, så er det kanskje veien å gå!
For det er ikke tvil om at det å ha en bystatus forplikter. Når man er i en by så forventer man fasiliteter, spisesteder, et fungerende kollektivtilbud m.m. Om Skudeneshavn, Askim og Brumunddal oppfyller disse forpliktelsene, så gjør man byen attraktiv å bo i. Og der er vel det viktigste. Så er det vel ett fett om man er "verdig" til bystatus eller ikke!

Vell. En ting er sikkert. Kvitsøy blir ikke by med det første. Men om vi legger godvilje til så har vi en rundkjøring. Vi har også postkontor, det er mer enn hva mange byer kan si..

2 kommentarer:

Loff sa...

Eg kan føya meg inn i rekkå av folk som syns der e for monge byar i Norge, på generelt grunnlag.

eg kan og komma med tillegsinformasjon om at nevnte Kolvereid pga. innbyggjartalett i kommunen e nær ved å mysta bystatusen. men viss du å silje flytte derte så går de akkurat...

Bjarne sa...

Så Kolvereid e avhengige av meg og Silje ja. Trur nok me må skoffa dei der ja..
Men om me får någen små ittekvart, så kan me muligens tvangsenda dei oppøve ittekvart.