14. jan. 2010

Det amerikanske kristenmonopolet.

Du har sikkert hørt det: "God bless America".
Amerikanere synes å ta den kristne tro som en selvfølge, som en slags sikkerhet på at det man gjør er godt og rett. Sist jeg sjekket sto det også "In God We Trust" på dollarseddelen.
Og ja, det er jo fint å stole på Gud (det håper jeg vi alle gjør), men når det blir et mantra og en tradisjon så mister det sin kraft.

Jeg har flere ganger irritert meg over at amerikanske framtredende mennesker bruker den kristne tro på en - etter min mening - usunn måte. Presidenten, som pr dags dato er fredsmannen Obama, pleier også å bruke frasen "God bless America" ganske så ofte. Noen vil hevde at det ligger velsignelse i dette og at det er en fin ting å si og mene, men hvor mye ligger det egentlig i dette utsagnet? Er det en måte å blidgjøre amerikanske kristne på? Er det for å få mer tynge inn over presidentens uttalelser? Ikke vet jeg..

Ingen stiller spørsmål med om presidenten virkelig mener det han sier. Er presidenten, altså Obama, virkelig en troende? Og hvilken troende er han? Kanskje troende til hva som helst?

Den kristne tro har høstet mange impulser fra Amerika, ingen tvil om det. Om mye har også vært til det gode. Samtidig så har norske kristne hentet inspirasjon fra usunn karismatikk, såkalte trosmenigheter. Vi har her ikke plass til å gå innpå en vurdering av absolutt alt, men vi kan nevne Toronto-bevegelsen. Trykk HER for å lese en grundig og kritiske analyse over bevegelsen.

Haiti er nylig blitt rystet av en forferdelig tragedie. USA's utenriksminister Hillary Clinton har i følge avisa Vårt Land uttalt at "den har bibelske proporsjonar, tragedien som held fram med å ramme Haiti og folket på Haiti"
Det jeg lurer på er hvilke bibelske proporsjoner hun snakker om? Jeg er klar over at Bibelen taler mye om hva som skal skje i de siste tider, også om hvilke hendelser som skal være kjennetegnet på de siste tider, men jeg synes vi skal være forsiktige med å si at det er bibelske proporsjoner over slike tragedier.

Når store katastrofer inntreffer, så er det - dessverre - også mange rikssynsere og selvutnevnte profeter som skal gi verden løsningen på det inntruffne. Og påfallende ofte så kommer disse profetene fra Amerika.. Denne gangen er det den amerikanske predikanten Pat Robertson som kommer med sine profetier. Han sier i følge Vårt Land at "folket på Haiti har inngått en pakt med Djevelen." Robertson, som også gjorde seg bemerket med påstander om Guds straffedom både ved tsunamien i Asia i 2004 og orkanen "Katrina" som gikk hardt utover New Orleans i 2005, sier videre at "Haiti er i desperat fattigdom. (..) De trenger å vende seg til Gud".

Ja, jeg er enig i at folk trenger å vende seg om til Gud. Men å selvsikkert uttale at en naturkatastrofe er en straff fra Gud pga et folks påståtte pakt med Djevelen, er både trist og latterlig. At Robertson videre trekker folkets ekstreme fattigdom inn i bildet gjør det hele enda mer latterlig.

Slike uttalelser skader hele kristenheten. Når folk som ikke har noe personlig forhold til den kristne tro leser slike uttalelser, så skjønner jeg godt at de rister kraftig på hodet. Slike påstander må ikke få stå uimotsagt.
Jeg er enig i at også folket på Haiti trenger Gud, men å koble en slik tragedie til deres vantro er fullstendig absurd. Pat Robertson gjør ikke bare urett ovenfor folket på Haiti, han skader også verdens kristne, som med mer eller mindre unison stemme rister på hodet over slike uttalelser.

Det er rart hvordan amerikanske krefter driver et slags monopol på kristentroen.

1 kommentar:

Ingar T. Hauge sa...

Den typen "kristendom" som Pat Robertson forkynner, altså at materiell velstand og god levestandard er en belønning for riktig, nok og god tro, skremmer meg mye mer enn alle amerikanske kjendisers overfladiske(?) kristendom tilsammen. Slik health-and-wealth-forkynnelse er det siste man trenger i en situasjon som Haiti er i nå.